Wat zijn de nadelen van Social Media?

Bijna iedereen heeft het: social media. U kunt er tegenwoordig ook bijna niet meer omheen, want ook steeds meer bedrijven maken er gebruik van. Het liefst laten we iedereen de hele dag door weten wat we doen en waar we zijn, met bijbehorend beeld.

De nadelen van social media mogen niet onderschat worden. Het grootste nadeel van social media is namelijk de mens! De zogeheten ‘human factor’. Solliciteren via Twitter, even een berichtje liken van een interessant bedrijf op Facebook of via LinkedIn uw competenties kenbaar maken. Frustraties? Gooi maar op Facebook! Onvrede op het werk, gooi maar op Twitter! Onbeschofte dingen waarbij u het anders niet in uw hoofd zou halen om het tegen iemand te zeggen, kunt u er op internet makkelijk uitgooien. Onnauwkeurigheid en onzorgvuldigheid en geen discipline, en dat zorgt ervoor dat mensen domme fouten maken. Denk hierbij aan foute tweets op het bedrijfsaccount terwijl dit op het persoonlijk account had gemoeten.

Alles wat u privé en zakelijk openbaar deelt is ook echt openbaar, dat houdt in dat iedereen het kan zien en erop kan reageren. Veel mensen denken niet na over de gevolgen als ze iets plaatsen op social media, foto’s bijvoorbeeld, vakantie foto’s genoeg die voor het oprapen liggen op internet. Maar dat niet alleen, het plaatsen van bijvoorbeeld vakantie foto’s geeft aan dat u niet thuis bent! Heeft u meegekregen dat er enkele jaren terug een medewerker van de Belastingdienst een foto op Twitter zette van zijn nieuwe monitoren? Op deze monitoren stonden persoonlijke gegevens van mensen die ineens online lagen. Juist, weg privacy. Maar wat denkt u van medewerkers die berichten plaatsen over het feit dat ze niks te doen hebben omdat de productie wéér stilligt?

Tot slot het laatste nadeel: er gaat veel tijd in zitten. Tijd die u niet aan andere dingen kunt besteden. Het is niet zo dat u social media marketing er eventjes bij doet en na het zaaien meteen kunt gaan oogsten. Dat vergt het nodige geduld en doorzettingsvermogen om uw doel te bereiken. En het opbouwen van een netwerk kost nou eenmaal tijd. Bereik van social media kan enorm zijn, zowel doelgericht als wereldwijd.